Wat leer je?

Tijdens de introductiecursus leer je de basis van inzichtmeditatie, ook wel vipassana-meditatie genoemd. Wat vipassana-meditatie precies is kun je hier lezen.

Tijdens de cursus leer je de meditatietechniek die typerend is voor vipassana-meditatie. Bij vipassana-meditatie observeren we zonder oordeel wat zich voordoet bij onze vijf zintuigen en in de geest.

We komen allemaal ongemak, stress, irritatie, verdriet en andere moeilijke emoties tegen in ons leven. Door vipassana-meditatie leer je met meer gemak om te gaan met onaangename emoties of gevoelens. Meditatie maakt je veerkrachtiger, verdraagzamer en maakt dat je je beter kunt openen voor het leven.

Door de meditatie worden op de achtergrond vriendelijkheid, compassie en vreugde ontwikkeld. Ook zullen we meditatie-oefeningen behandelen die deze staten van zijn meer actief ontwikkelen. Bijvoorbeeld de beoefening van liefdevolle vriendelijkheid, ook wel metta genoemd. Tijdens de cursus wordt de liefdevolle vriendelijkheidsmeditatie dan ook behandeld en gaan we hiermee oefenen. (Lees hier een artikel over metta.)

Verder worden tijdens de cursus basisbegrippen uit het boeddhisme belicht. Kennis van deze basisbegrippen kan ons ondersteunen in zowel onze meditatiebeoefening als in ons dagelijks leven.

De insteek van de cursus is om je praktische vaardigheden te geven om met de wisselvalligheden van het leven om te gaan en daarnaast krijg je handvatten aangereikt voor de integratie van meditatie in je dagelijks leven.

Effecten van meditatie

Meditatie kan je meer innerlijke rust geven, het werkt ontspannend, het kan je helpen te “unwinden” na een lange dag werken, of juist om je op te laden voor je een drukke dag tegemoet gaat. Het kan bijdragen aan meer concentratie en aandacht. En het kan ons helderheid geven over hoe de dingen werkelijk zijn.

We hebben volgens de boeddhistische psychologie veel mogelijkheden tot verandering en kunnen onszelf bevrijden van vastgeroeste automatische patronen in onszelf. Dit laat meteen ook de positieve waardering zien die het boeddhisme geeft aan het ontwikkelen van opmerkzaamheid of open aandacht. Wanneer we ons namelijk bewust zijn van zintuiglijke prikkels en van onze innerlijke huishouding in het algemeen, dan worden we veel minder bepaald door onheilzame bewustzijntypen en kunnen ons langzaam maar zeker bevrijden uit de macht van moeilijk hanteerbare emoties als verlangen, afkeer en onwetendheid.
~ Frits Koster in “Het web van wijsheid”

Wetenschappelijk onderzoek naar meditatie

In het volgende fragment van het Belgische TV programma “Van Gils & Gasten” wordt door neuroloog Steven Laureys duidelijk uitgelegd dat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat meditatie ons brein verandert en ons welbevinden bevordert. Bekijk hier het fragment:

Kennismakingsavond

Regelmatig worden er kennismakingsavonden georganiseerd. Klik hier voor meer informatie.

De eerstvolgende Introductiecursus zal rond januari / maart 2020 gehouden worden. Indien je op de hoogte gehouden wilt worden schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Zie de agenda voor alle actuele activiteiten.

Introductiecursus Inzichtmeditatie - Bright Dharma online mediteren
Sluit Menu